بام سبز روف گاردن

دیوار سبز وال گاردن
دیوار سبز وال گاردن
ژوئن 5, 2018
بام سبز روف گاردن

بام سبز روف گاردن

بام سبز روف گاردن

یک بام سبز یا روف گاردن، بامی است که مقدار یا تمامی آن با پوشش گیاهی و خاک، یا با محیط کشت روینده، پوشانیده می‌شود.تنوع گیاهی چنان ساختاری می‌تواند از بام سبز روف گاردن پوشیده از چمن مصنوعی تا باغ بامی باشد که با گیاهان مورد استفاده در طراحی منظر پوشیده شده‌است.

مزایای بام سبز روف گاردن

• تأمین فضایی سازگار و مطبوع برای کاربران ساختمان
• بهبود مناظر اطراف ساختمان با فراهم کردن یک فضای سبز زیبا
• ایجاد محیطی سبز، زیبا ونیمه عمومی (مشاعی) برای ساکنین ساختمان و بالا بردن کیفیت زندگی
• ایجاد منظر شهری سبز و کاهش آلودگی
• کاهش بار گرمایش (با افزودن توده و لایه عایق حرارتی) و سرمایش بنا (از طریق سرمایش تبخیری)
• کاهش اثرات گرمایش و تغییرات آب و هوایی شهری
• افزایش محدوده زندگی
• کاهش سیلاب
• تصفیه هوا و کاهش CO2 هوا
• کاهش و تعدیل شدت صداهایی که تا db18 وارد ساختمان می‌شود و به میزان db3 یا بیشتر خارج می‌شود.
• بهبود مناظر اطراف ساختمان با فراهم کردن یک فضای سبز زیبا.
• بالا بردن طول عمر غشای بام (دو یا سه بار بیشتر) با محافظت از آن در برابر اشعات UV مضر و صدمات آب و هوایی.
• افزایش ارزش ملک بام سبز (روف گاردن)
• کاهش هزینه نگهداری از سقف – کشت روی بام سبز روف گاردن به شکل گسترده، نوعی پوشش محافظ را تداعی می‌کند، سطح کاشته شده خود محافظت و نگهداری می‌شود و به عبارت دیگر، نگهداری از بام سبز روف گاردن به حداقل می‌رسد.

بام سبز

بام سبز

اجرای بام های سبز (روف گاردن) بصورت 6 لایه ی اصلی ذیل انجام می شود.

روف گاردن

روف گاردن

انواع بام سبز روف گاردن

باغ بام‌ ها را بر اساس سیستم اجرایی به سه دسته اصلی بام سبز (روف گاردن) تقسیم می‌کنند:

1. سیستم گسترده بام سبز روف گاردن (extensive)

برای سیستم گسترده بام سبز (روف گاردن) از واژه Green Roof یا بام سبز استفاده می‌شود. این سیستم به نام مقطع کم ارتفاع یا اجرا با ضخامت کم نیز شناخته می‌شود. این نوع بام فقط شامل یک یا دو نوع گیاه و محیط کاشت کم عمق می‌باشد. معمولاً این سیستم برای زمانی‌که حداقل بار وزن مدنظر باشد به کار گرفته می‌شود. به‌طور اخص، فقط پرسنل نگهداری و تعمیر به این نوع بام دسترسی دارند. این نوع بام مثل چمنهای نروژی، بر روی بامهای مسطح و شیبدار احداث می‌شود. در این سیستم معمولاً گیاهان به عمق ۴۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر استفاده می‌شوند. حدود بار نهایی بام تقریباً بین ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم بر مترمربع در حالت اشباع می‌باشند. در مورد بام‌های شیبدار در اغلب مکان‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد شیب توصیه می‌شود. در شیب حداکثر ۳۰ درصد نیاز به استفاده از زه وار و ابزارهای ضد فرسایش وجود دارد.

2. سیستم متمرکز بام سبز روف گاردن (intensive)

برای سیستم متمرکز بام سبز (روف گاردن) از واژه Roof Garden یا باغ بام استفاده می‌شود. این سیستم به نام مقطع عمیق یا باغ بام نیز شناخته می‌شود. این نوع بام سبز شامل انواع مختلفی از گیاهان می‌باشد و مشابه یک پارک طراحی می‌شود. برخی از بام‌های سبز دارای درختان بزرگ و آبنماهایی می‌باشند که این موضوع خود احتیاج به تقویت اساسی سازه دارد. این سیستم اغلب نیازهای سازه‌ای جدیدی را برای بام الزامی می‌کند، به ویژه برای بام‌هایی که دسترسی عمومی نیز داشته باشد.

3. سیستم مدولار بام سبز روف گاردن یا جعبه گیاه (planter box)

در این سیستم بام سبز (روف گاردن) گیاه و محیط کاشت آن در جعبه‌های مخصوصی که تمام یا بیشتر بام سبز را می‌پوشاند، نگهداری می‌شود. در سیستم غیر مدولار محیط کاشت یک لایه پیوسته بر روی بام سبز می‌باشد. در سیستم مدولار این محیط ناپیوسته هست. این مدل از بام سبز برای پروژه‌های مسکونی و ساختمان‌های متعارف مناسب بوده و در حال حاضر در شهرهای مشهد و تهران بیشترین طرفدار را دارد.

4. سیستم ترکیبی بام سبز روف گاردن (synthetic)

این نوع بام سبز (روف گاردن) ترکیبی از دو سیستم گسترده و متمرکز است و دارای فواید دو بام ذکر شده‌است، اما دارای ظرفیت بار بیشتری است. در عین حال سبز شدن در داخل پانل‌های گسترده سبک وزنی صورت می‌گیرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *